Interview Alarmcentrale MPL: Fred
MPL’s Alarmcentrale waakt 24 uur per dag over de gebouwen van opdrachtgevers. We volgen meldingen vanuit de panden zo op, dat ze de juiste opvolging krijgen. Al dan niet met hulpdiensten. De alarmcentrale zorgt voor beveiliging op afstand. Tegenwoordig veelal digitaal. Maar uiteraard zijn het nog steeds mensen die aan de juiste touwtjes trekken. Hoog tijd om ze eens aan het woord te laten, die mensen die op ‘de kroonjuwelen’ passen. Vandaag: Fred
“Ik ben hét aanspreekpunt voor onze techneuten.”
Fred is een ervaren kracht binnen het team van de MPL Alarmcentrale. Als support medewerker is hij het aanspreekpunt voor monteurs en installateurs. “Alle nieuwe aansluitingen lopen via de support medewerkers. Maar we helpen ook bij technische problemen waar installateurs tegenaan lopen. Verder verwerken we ook e-mails, klantgegevens en andere administratie op verschillende platformen.” Fred werkt al sinds 2002 bij MPL. Hij begon als centralist, werkte daarna als coördinerend centralist en de laatste jaren in zijn huidige functie.
Verschuiving in de zomerperiode
“Ik verwerk zelf geen alarmmeldingen meer, maar uiteraard vallen sommige dingen me wel op. Vroeger zag je in de vakantieperiode echt een afname in de hoeveelheid meldingen. Dat is nu veel minder het geval. Daaraan zie je duidelijk dat mensen nu veel meer gespreid hun vakantie opnemen. En dat werkzaamheden ook tijdens de zomermaanden blijven doorlopen.” Dat betekent dus ook drukkere zomermaanden voor de MPL Alarmcentrale.
Fred en zijn collega’s verwerken veel e-mails in de zomermaanden en de aanloop naar die periode. Berichten waarin bedrijven aangeven wanneer ze zijn gesloten. En berichten van particuliere klanten van MPL die laten weten dat op vakantie zijn. Die berichten zijn van groot belang voor de centralisten bij MPL. Het scheelt een heleboel inefficiëntie als we zorgen de status van panden juist is. Als de alarmcentrale weet welke panden leeg staan in een bepaalde periode, kunnen zij hun werk daarop aanpassen.
“Vroeger zag je in de vakantieperiode echt een afname in de hoeveelheid meldingen. Dat is nu veel minder het geval.”
Praktische tips voor efficiëntere meldingen
Twintig jaar ervaring. Fred weet inmiddels hoe de hazen lopen en heeft een paar handige tips. “Het belangrijkste is dat bedrijven hun alarminstallatie goed onderhouden. Of laten onderhouden. MPL krijgt veel loze meldingen door slecht onderhouden.” Die meldingen kosten wel tijd en dus ook geld. Zonde natuurlijk. Zeker als ze niets oplossen omdat ze niet nodig waren. En Fred heeft meer: “Juiste instructies voor de achterblijvers zijn ook erg belangrijk. Een deel van de overdracht naar collega’s zou het doorgeven van de afmeldcode en het wachtwoord voor het alarm moeten zijn. Dan weten ze wat ze moeten doen.” Kennis en ervaring dus. Precies zoals je dat verwacht van de vakman.