q-park-project-mpl-interview

Q-Park en MPL: efficiënter, sneller en beter

Lees meer over MPL

Bedrijven moeten hun brandmeldinstallaties doormelden naar een particuliere alarmcentrale. Zo ook Q-Park, het toonaangevende parkeergaragebedrijf. Q-Park schreef een tender uit om de ideale particuliere alarmcentrale aan zich te binden. Een partner die ondersteunt, maar ook kan helpen verbeteren. Dat werd MPL. Een gesprek met Bertram ter Bogt, vastgoedmanager van Q-Park. Over beter en efficiënter. “Omdat mensen erg druk zijn en alle tijd die we kunnen besparen, is meegenomen.

“MPL is daar verder in dan wij zijn. Dat maakt het mooi, dat je op de toekomst voorbereid bent.”

“Q-Park heeft 105 garages in Nederland en daarnaast stallingsgarages. We werken ook voor NS, voor het parkeren bij stations. Mijn portefeuille bestaat uit de garages van een kwart van Nederland. Ik ben verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van installaties. Mijn brandveiligheidsachtergrond komt daarbij goed van pas. MPL en ik hebben veel contact.” 

Voorbereid op de toekomst

Meldingen komen binnen van een brandinstallatie. Die sturen we door naar ene opvolger of onze eigen meldkamer. Tot zover lukt het allemaal wel. De crux zit nu en in de toekomst meer in het integreren van onze software. Wij zien steeds meer dat onze installaties ook op afstand worden gemonitord. Dat maakt de zaak complexer. Hoe ga je dit in één platform onderbrengen? MPL is daar verder in dan wij zijn. Ze helpen ons met onze voorbereiding op de toekomst.”

Bradmeldingen in eigen beheer

Wensen en eisen veranderen. Efficiëntie speelt een steeds grotere rol. Maar wel in combinatie met de borging van kwaliteit. “Voorheen zetten we brandmeldingen naar een regionale alarmcentrale (Siemens of Bosch) of rechtstreeks naar de brandweer. We merken nu dat de brandweer steeds meer vraagt om brandmeldingen door te zetten naar een particuliere alarmcentrale. Daar zitten natuurlijk wel eisen aan. MPL voldoet aan die eisen. 

Q-Park’s keuze voor MPL

 Q-Park kwam met een tender dus uit bij MPL als partner. Bertram vertelt over het waarom van deze keuze: “We merkten dat andere partijen vrij traditioneel zijn. Die zijn aan de storingsoplossing-kant bezig, of met facility management. Maar dan is het: de klant draait, wij doen. Wij willen dat onze partner ons prikkelt, ons meeneemt. Wij weten niet wat er in de markt speelt. Tegenwoordig, met Internet of Things volgen de innovaties elkaar in sneltreinvaart op. Dat gaat mij als technisch vastgoedmanager boven mijn pet.”

“Software is niet mijn ding. Ik heb een partij nodig die zegt: dit is er ook. Wij willen aan de ene kant een bepaalde onafhankelijkheid hebben. Heel veel partijen bieden een platform aan waarop je mooi kunt zien hoe iets werkt. Het zijn alleen altijd deeloplossingen. Als je dertig aanbieders hebt met platformen, dan ben je alleen maar aan het inloggen en inkijken. MPL biedt één systeem waar je alles op kunt terugzien. Ze kunnen er al die andere deeloplossingen op integreren. Dat is een echte oplossing.” 

Mijn rol is niet die van beslisser over dit soort partnerschappen. We doen dat in een aanbestedingsvorm, met een inkoper. Daar hebben we een proces mee gedaan met verschillende aanbieders. De directie besloot uiteindelijk welke aanbieding het beste aansloot op de wensen van Q-Park. Eén ding was zeker: we moesten een PAC hebben. Voor ons was MPL uiteindelijk de beste partij.

Eigenlijk waren er geen barrières voor de keuze voor MPL. Het aanbod was helder. Met alles wat kan en wat niet. Wij zagen vooral een voordeel naar de toekomst toe, waarbij dingen op afstand gaan. MPL had toekomstgerichte oplossingen in huis die anderen nog niet hadden. Ze waren verder dan de rest. Dat maakte de keuze eigenlijk eenvoudig.

Effectiviteit en tijdsbesparing

“Wij wilden twee dingen. Ten eerste een gecertificeerd PAC met dispatch bij een storing. Buiten de uren dat er niemand op locatie is. Onze extra vraag: wat kunnen jullie bieden om Q-Park beter te maken. Die vraag konden de meeste partijen niet beantwoorden. MPL wel. Uiteindelijk willen we onze eigen mensen tijd besparen. En tegelijkertijd weten dat het altijd goed is. Neem de car park operator. Die moest voorheen zijn bed uit bij een vals alarm. Dat hoeft nu niet meer. Alles gaat automatisch naar MPL. Een stuk effectiever.” 

“We zocht een partner die ons helpt verbeteren. Die vonden we. Soms wil MPL misschien wel te snel verbeteren. Q-Park is een groot internationaal bedrijf. Een soort mammoettanker. Je moet een heleboel mensen meekrijgen, beslissingen kunnen relatief snel gemaakt worden, maar voordat je het geïntegreerd hebt in een organisatie duurt dat wat langer.”

“Op een gegeven moment zagen we dat we de doormelding naar het PAC technisch niet goed hadden geregeld. MPL had eenvoudige maar goede oplossing: een apparaatje plaatsen en door. Bij Q-Park begint dan het uitzoekwerk: op hoeveel locaties heb je het nodig, wie levert informatie aan en welke installateur zetten we in per locatie. Uiteindelijk zijn we dan een jaar verder voordat we echt van start kunnen.”

Brandmeldingen in de toekomst

 “Ik zie de samenwerking tussen MPL en Q-Park alleen maar groter worden. Wij hebben nu zelf een meldkamer in Maastricht, in de toekomst misschien niet meer. MPL vangt dat moeiteloos op. Onze eerstvolgende wens is de integratie van het op afstand monitoren van brandmeldcentrales. Op afstand inbellen, op afstand resetten, checken wat er aan de hand is. Daar ligt nu onze verbeterfocus.”

“Q-Park zet in op werk met zo min mogelijk mensen. We zien oplossingen als die van MPL dus al snel als een verlichting van de werklast. Ook op locatie. Iedereen zit helemaal vol. We halen graag het maximale uit beschikbare uren van onze mensen. Met meer efficiency halen we onze doelen. Samen met MPL.”