Interview Centralist MPL: Yolien

Lees meer over MPL

MPL’s Alarmcentrale waakt 24 uur per dag over de gebouwen van opdrachtgevers. We volgen meldingen vanuit de panden zo op, dat ze de juiste opvolging krijgen. Al dan niet met hulpdiensten. De alarmcentrale zorgt voor beveiliging op afstand. Tegenwoordig veelal digitaal. Maar uiteraard zijn het nog steeds mensen die aan de juiste touwtjes trekken. Hoog tijd om ze eens aan het woord te laten, die mensen die op ‘de kroonjuwelen’ passen. Vandaag: Yolien.

Yolien werkt nu negen maanden als centralist bij MPL. Toen ze ons team kwam versterken, nam ze wel al zeven jaar ervaring mee vanuit een andere alarmcentrale. “Ik verwerk, samen met mijn collega’s, inkomende alarmmeldingen. In de breedste zin van het woord. We krijgen meldingen over inbraken, brand en bijvoorbeeld overvallen. Maar ook over technische storingen van alarmsystemen. En dan zijn we ook nog het eerste aanspreekpunt voor klanten voor het op afstand openen en sluiten van deuren en het bedienen van verschillende systemen op afstand.” 

“Ik ga tevreden weer naar huis als we als team een drukke dag hebben gehad en klanten naar tevredenheid hebben geholpen.” 

De functie van Yolien heeft dus heel veel verschillende verantwoordelijkheden. Bedoeld om de veiligheid te borgen, diefstal te voorkomen en storingen te verhelpen. Vanuit haar eerdere ervaringen weet ze dat het aanbod van meldingen in de zomervakantie altijd groter is. “Weersinvloeden spelen soms een rol in de zomer. Maar ook bijvoorbeeld vervangend personeel of de oppas in woningen. Zij maken, meer dan vaste gebruikers, foutjes in de bediening van alarmsystemen. Gelukkig heeft MPL de bezetting op orde, waardoor we dat gewoon kunnen opvangen.” 

“Tegenwoordig kunnen we, veel meer dan vroeger, op afstand werken. Dat betekent dat we geen collega meer naar de plaats van de melding hoeven te sturen. Dat scheelt een heleboel tijd, maar door op afstand te werken, borgen we ook de veiligheid van mensen veel beter.” In veel panden hangen camera’s en inbraak- en brandsystemen. Die geven MPL snel een goed beeld van de situatie. Daardoor kunnen de centralisten van MPL snel en effectief de juiste partijen aansturen. Hulpdiensten bijvoorbeeld. 

“Ik ga tevreden naar huis als we als team een drukke dag hebben gehad en klanten naar tevredenheid hebben geholpen. Maar ook als een voertuig dat wij als gestolen hebben gemeld, wordt teruggevonden. Of als de politie daders van een door ons gemelde inbraak of overval heeft aangehouden.” Allemaal resultaten die bijdragen aan de veiligheid. Precies dat wat MPL voorstaat en wat Yolien en haar collega’s dagelijks voor elkaar krijgen.