Interview alarmcentrale MPL: Rinus
Rinus – centralist
MPL’s Alarmcentrale waakt 24 uur per dag over de gebouwen van opdrachtgevers. We volgen meldingen vanuit de panden zo op, dat ze de juiste opvolging krijgen. Al dan niet met hulpdiensten. De alarmcentrale zorgt voor beveiliging op afstand. Tegenwoordig veelal digitaal. Maar uiteraard zijn het nog steeds mensen die aan de juiste touwtjes trekken. Hoog tijd om ze eens aan het woord te laten, die mensen die op ‘de kroonjuwelen’ passen. Vandaag: Rinus.
“Ten eerste stelt MPL de klant altijd centraal. We denken mee en we doen wat we beloven.”
Rinus, sinds 2013 alarmcentralist bij MPL, is verantwoordelijk voor het behandelen, verifiëren en monitoren van meldingen die binnenkomen in de meldkamer in Barneveld. “Tijdens mijn werk houd ik contact met diverse opvolgingsdiensten. Met politie en brandweer, maar ook met beveiligingsdiensten, installateurs en natuurlijk onze opdrachtgevers.” Communicatie met veel verschillende partijen dus. Het is een van de dingen die Rinus leuk vindt aan zijn werk.
“Het is heel erg divers. Van klanten in het hoog risicosegment tot contacten op bouwlocaties. Van chauffeurs van exclusieve auto’s tot gebruikers van een zorg- of persoonsalarm. Allemaal verschillende klanten die MPL allemaal een eigen behandeling en aanpak geeft.” Maatwerk dus. Altijd.
Een ander aspect van zijn werk als centralist dat Rinus erg waardeert, is het feit dat hij werkt met verschillende alarmcommunicatiesystemen en -platforms. “Een centralist van MPL moet in meerdere disciplines kunnen werken. We zijn bezig met alarmbehandelingen, maar ook met tracking & tracing, remote gebouwbeheer, teleservice, technische ondersteuning en cameradienstverlening.” Het complete pakket dus. Het geeft meteen aan hoe de functietitel ‘centralist’ zijn naam heeft gekregen.
“Ten eerste stelt MPL de klant altijd centraal. We denken mee en – heel erg belangrijk vinden we zelf – we doen wat we beloven.”
Het verschil willen maken
Rinus heeft een helder beeld over wat de dienstverlening van MPL zo goed maakt. Hij ziet het als tweeledig: “Ten eerste stelt MPL de klant altijd centraal. We denken mee en – heel erg belangrijk vinden we zelf – we doen wat we beloven. Daarnaast zie ik heel veel betrokkenheid bij mijn collega’s bij MPL. We willen het verschil maken. We hebben de wil om kennis en ervaringen te delen met elkaar. Daar worden we allemaal beter van en onze klanten het meest.”
“Veel van mijn collega’s werken net zoals ik al een tijd bij MPL. We hebben veel ervaring én zijn vertrouwde gezichten voor onze klanten. En wat ook prettig en goed werkt, zijn de korte lijnen van MPL’s management. We bespreken issues snel en ook daarvan profiteren onze opdrachtgevers.” Zelf vinden we het allemaal vanzelfsprekend om zo te werken. Maar af en toe is het goed om er eens bij stil te staan.
24/7 paraat: zo borgen we het
We zijn er 24/7 voor klanten. Dat is nogal een belofte. Toch kunnen we hem waarmaken. MPL beschikt over een EN 50518 certificering. Daarnaast zijn we ook ISO gecertificeerd. Maar alles begint natuurlijk bij mensen, weet Rinus: “Nieuw personeel leiden we uiteraard goed op. Nieuwe collega’s krijgen allemaal een vakgerichte opleiding aangeboden. Iedere centralist die bij MPL komt werken, krijgt een andere, meer ervaren centralist als mentor. En uiteraard kunnen alle collega’s ook op elkaar terugvallen.” Zo zijn de medewerkers van MPL ook hier weer bezig met dat wat ze belangrijk vinden: het verschil maken.